BMW Motorrad

Een strategisch partnership onder het motto “Make Life a Ride”.

Scroll

Motorindustrie

BMW Motorrad biedt alles wat je nodig hebt voor de rit van je leven. Als één van de top motormerken in België en ver daarbuiten, hebben ze een compleet assortiment premium motoren en toebehoren voor een levensstijl op twee wielen. Eentje die gekenmerkt wordt door ultieme vrijheid en beleving, want de slogan van BMW Motorrad immers niet voor niets ‘Make Life A Ride’.

Een strategisch partnership

Wij helpen BMW Motorrad om ook online haar premium beloften waar te maken: van social media (campagnes) tot events en dealerondersteuning. Onze samenwerking heeft er trouwens al een mooie weg opzitten, want oorspronkelijk verliep die via Blue Zoo. Blue Zoo bood het toonaangevende motorenmerk al meer dan vijf jaar marketingondersteuning. Bij de integratie van Blue Zoo met Unikoo kregen we opnieuw de kans om ons te bewijzen tijdens een  intensief  en uitdagend pitchproces. Met een positief resultaat, want BMW Motorrad zei volmondig ‘ja’ tegen een samenwerking met Unikoo, waardoor we kunnen verderbouwen op de sterke fundamenten die er al lagen. Een duurzame samenwerking op kruissnelheid, gestuurd door een passie voor motorrijden.

Onze samenwerking met Unikoo is een inspirerende reis vol vertrouwen en professionaliteit, maar zeker ook fun. Samen brengen we de geest van BMW Motorrad tot leven, waarbij we onze slogan ‘MAKE LIFE A RIDE!’ omarmen.

Marketing die verder gaat dan likes en kliks

De vraag van BMW Motorrad was eenvoudig en tegelijk veelomvattend: BMW Motorrad Belux zocht een marketingpartner die niet alleen uitvoert, maar ook strategisch meedenkt, inspireert en mee vooruitkijkt.  

Het Unikoo-team ondersteunt BMW Motorrad Belux met een brede waaier aan marketingactiviteiten. Zo beheren we de socialemediakanalen zoals Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn en dit in het Nederlands, Frans en Engels. We doen dit niet alleen organisch, maar ook via gerichte campagnes.  

Motorrijden, en in het bijzonder met een BMW-motor, is meer dan een hobby of een manier om zich te verplaatsen. Het is een levensstijl. De community van BMW Motorrad is dan ook erg actief en betrokken, vooral op Facebook. Daarom is community management één van de speerpunten van onze samenwerking: elke vraag, opmerking of directe boodschap krijgt aandacht en opvolging. Daarnaast gaan we ook proactief interageren, want sociale media zijn sociaal, right? Dankzij de kennis en ervaring van het team kan dit snel, correct en met de juiste tone of voice gebeuren. En dat loont, want zo konden we een tijdje geleden ook hun 10.000e volger op Instagram vieren en naderen we op Facebook zelfs het dubbele.

Daarnaast werken we mee aan de contentstrategie en de uitrol van campagnes, gaande van motorbeurzen en seizoensgebonden acties tot bredere leadgeneratie. Bij een lancering van een nieuw model, zorgen we ervoor dat de communicatie op de socials meteen uit de startblokken schiet.  

De succesvolle socialemediaformules delen we ook met de BMW Motorrad dealers in de Belux. Zo zetten we samen met team BMW Motorrad tweetalige trainingen op om de contentstrategie van de dealers te versterken. We gaven praktische tools in handen die ze elk binnen hun eigen identiteit en merkstrategie kunnen inzetten om hun bereik te vergroten.

Tijdens community evenementen zoals de BMW Motorrad Day brengen we de community ook fysiek samen. Deze evenementen ondersteunen we digitaal door ze de nodige aandacht vooraf te geven en de doelgroep warm te maken voor al wat er te beleven valt. Daarnaast zorgen we voor de coördinatie met het eventbureau en voorzien we de foto- en videograaf van duidelijke briefings. Op de dag van het event de online community ook in real life zien samenkomen, dat is voor ons absoluut de kers op de taart!  

Digitale beleving die de weg opent

Voor de samenwerking met BMW Mororrad Belux werken we nauw samen met de internationale BMW Motorrad groep, gestuurd vanuit München. Zij zetten de centrale richtlijnen uit over alle markten heen, wij vertalen die richtlijnen naar een aanpak die past bij de Belux-markt. Daarnaast zetten we een lokale strategie uit om de community écht dicht bij ons te houden. Denk aan het representatie doormiddel van user generated content, Belgische samenwerkingen enzoverder.  

Zo zette team BMW Motorrad Belux recent een opvallende samenwerking op poten met Lotte Kopecky. We mochten niet alleen bij het moment van de overhandiging zijn (extralegale voordelen 😉) maar ook de social media coverage verzorgen, foto- en videograaf aansturen, er kortom op toezien dat zowel BMW Motorrad als Lotte Kopecky volledig hun (gedeelde) waarden representeerden.  De lancering was een enorm succes op sociale media.  

Ook seizoensgebonden campagnes vragen om een uitgekiende aanpak, gebaseerd op het funnelprincipe. Al staat één ding altijd centraal, zowel in tekst als beeld: de beleving en ervaring van de motorrijder. Make Life A Ride, remember?

De resultaten volgen we van nabij op, en die gaan veel verder dan enkel bereik en kliks.  We zien toe op de kwaliteit van het verkeer en de betrokkenheid binnen de community. Alleen zo slagen we erin om de sterke community overeind te houden, en de juiste profielen aan de juiste motoren te koppelen. YouTube maakt daar ook zeker een belangrijk onderdeel van uit, want wie beleving zegt, zegt video.  

Start of Season 2025: de kickstart campagne voor het nieuwe seizoen

Een mooi voorbeeld van onze online ondersteuning is de Start of Season 2025 campagne, dé campagne bij uitstek om (potentiële) motorrijders warm te maken voor het nieuwe motorseizoen en de BMW-motoren die daarbij passen. Met video’s en social content trapten we het nieuwe motorrijseizoen feestelijk op gang en zetten we de stockmodellen extra in de kijker. Die waren immers klaar om kilometers te trekken richting ultieme vrijheid, nu hun bestuurders nog!

De campagne bereikte bijna 2,5 miljoen profielen en leverde meer dan 10.000 kliks op, met een gemiddelde CPC van €0,13 en een CPM van €0,54. Door de combinatie van verschillende targeting strategieën konden we bestaande én nieuwe doelgroepen bereiken.  

BMW ad mockups

De kans is zeker groot dat je intussen al een motorrijder bent tegengekomen die pronkte met zijn gloednieuwe BMW, gekocht tijdens de Season Start. Lonkt de BMW-levensstijl als je hen voorbij ziet scheuren? Dan kom jij misschien wel terecht in de doelgroep van één van onze campagnes, en wie weet kort nadien in onze online én offline community. Welcome to the club!  

Onze samenwerking met BMW Motorrad Belux is er eentje waar we trots op zijn. We mogen onszelf en het BMW Motorrad marketingteam, blijven uitdagen en verrassen en kunnen samen heel wat nieuwe wegen verkennen. What a ride! Wij zijn alvast benieuwd naar waar dit ons nog zal leiden.

Ben jij ook klaar voor een rit om nooit te vergeten? Ontdek hoe de ontzorging van Unikoo jou in de volgende versnelling brengt. Recht naar je einddoel!  

Andere Cases

Ook interessant

Samenwerken? Graag!

Omkader jezelf en jouw organisatie met een uitgebreid scala aan ondersteunende diensten en advies, via één aanspreekpunt, en focus op groei ! We've got your back.