Ebema

Een langdurige samenwerking waar je op kan bouwen.

Over
Ebema

Sinds de oprichting in 1946 staat Ebema aan de voorhoede van het verbeteren van buitenruimtes met visionaire ideeën en elegante betonoplossingen. Het bedrijf is toegewijd aan het creëren van buitenruimtes die gezelliger, slimmer, comfortabeler, veiliger, mooier, groener en sterker zijn. Met drie vestigingen, een team van circa 250 medewerkers en een jaarlijkse omzet van ongeveer 60 miljoen euro blijft Ebema groeien. Het productaanbod is opgesplitst in twee segmenten: Ebema_LivingCity voor de openbare markt en Ebema_Stone&Style voor tuin-, terras- en opritoplossingen, en recentelijk ook voor gevelstenen.

Het Project

In hun streven naar continue innovatie heeft Ebema, onder leiding van marketingmanager Herwig Dessers, een partnerschap gevormd met Unikoo om hun marketinginspanningen te versterken door middel van een flexibel en dynamisch 'marketing-as-a-service' (MaaS) model. Dit model is specifiek ontworpen om Ebema's bestaande team te verrijken met de gespecialiseerde expertise van Unikoo’s consultants, waarbij de dienstverlening naadloos kan worden opgeschaald of aangepast aan de veranderende behoeften van het bedrijf. Deze strategische integratie zorgt voor een krachtige combinatie van interne kennis en externe innovatie, waardoor Ebema zijn visie op het transformeren van buitenruimtes effectiever kan realiseren.

Marketing & communicatie

Bouwen aan de fundering

Hoewel deze samenwerking nu als een geoliede machine draait, is dit niet van de ene op de andere dag gebeurd. Zoals zo vaak, groeide het organisch vanuit een bescheiden startpunt. In de meest embryonale fase, in januari 2022, begon Marketing Consultant in de rol van tijdelijk segmentmanager voor Stone&Style, in afwachting van een definitieve invulling. In die beginfase werden belangrijke stappen gezet zoals:

  1. E-mailmarketing: 201 mailings naar diverse doelgroepen verzenden met een duidelijk gedefinieerde tone-of-voice.
  2. Copywriting: Communicatie en design van Ebema aanzienlijk verbeteren.
  3. Marketingplan: Samen met collega's een gedetailleerd marketingplan voor het tuinsegment ontwikkelen.
  4. Brochure-upgrades: Een productbrochure naar een inspirerend visueel kijkboek over waterbeheer transformeren.
  5. Campagnebeheer: De 'Beton met Klasse'-campagne leiden en beheren.
  6. Digitale rebranding: Het digitale rebrandingstraject van Eurodal in goede banen leiden.

Een dubbelklapper

Toen in 2023 een nieuwe business unit werd opgericht, volledig gewijd aan gevelstenen, werd een tweede Marketing Consultant aan boord gehaald om de lancering en marketingcoördinatie aan te sturen. Een greep uit de marketingactiviteiten:

  1. Website-optimalisatie: Inhoud en gebruikerservaring van de website verbeteren.
  2. Texturengenerator: Meewerken aan het ontwerp van een tool voor het personaliseren van gevelontwerpen.
  3. Projectmanagement: Coördineren van online en offline marketingactiviteiten.
  4. Marketingondersteuning: Sociale media begeleiden, copywriting en creëren van promotiematerialen.

Naar een derde fase in de samenwerking

In 2024 besloot Ebema zich meer te richten op online marketing, wat leidde tot de toevoeging van één van onze Performance Marketeers, aan het team. Samen met onze Marketing Consultant, die inmiddels van segment manager naar online expert was gegroeid, en Lieve, de interne digitale strateeg van Ebema, werkten ze aan:

  1. Online advertenties: Beheren van campagnes op verschillende digitale platforms.
  2. Dashboarding: Ontwikkelen van een performand marketingdashboard voor verbeterde rapportages.
  3. Analyse en rapportage: Continu monitoren en optimaliseren van marketingstrategieën.
  4. SEO: Opzetten van contentclusters gebaseerd op zoekgedrag om hoog te ranken voor relevante onderwerpen in de betonindustrie.
  5. Contentcreatie: Schrijven van teksten, ontwerpen van flyers, creëren van visuals voor social media advertenties, produceren van video's, en ontwerpen van wireframes voor conversiepagina's.
  6. Eventcommunicatie & e-mailmarketing: Gebruik van alle online kanalen om evenementen te promoten, inclusief e-mailmarketing, om de juiste doelgroepen te bereiken.

Heb jij ook nood aan marketingondersteuning waar je op kan bouwen? Zowel op korte als op langere termijn? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je heel graag verder!

06044CB7-43DA-428A-8A72-2F46D99A5D1D Created with sketchtool.
E83DD3F4-AAD6-41C7-B872-85385D10F602 Created with sketchtool.
Meer weten over deze case?
Laurens Grossard
Digital Marketeer
marketing@unikoo.be

Wat wij nog meer gedaan hebben

De Hoveniers

Een florerende branding

The Beacon

Een baken van vertrouwen voor (visuele) communicatie

The Pelvic Floor

Van kennis en passie naar een sterk (digitaal) merk

Cube Lockers

Bedrijfssupport die je niet in een hokje kan plaatsen

Het Poetsbureau - part of Glowi

Unikoo's performance marketeers doen campagnes blinken

DOX Group

Marketing die op de juiste manier galmt

PXL-Next

Marketing waar je wat van kan leren