Ebema

Een langdurige samenwerking waar je op kan bouwen

Scroll

Duurzame betonoplossingen

Ebema verbetert buitenruimtes. Met visionaire ideeën en elegante betonoplossingen voor mensen, bedrijven en overheden maakt Ebema de wereld steen voor steen een beetje mooier. Of het nu gaat om straatstenen, tuin- en terrastegels, inritten of sinds kort zelfs gevelstenen, Ebema heeft alles in huis om buitenruimtes gezelliger, slimmer, comfortabeler, veiliger, mooier, groener en sterker te maken.

Een sterke fundering in tracking en data

Er zijn twee manieren om data te gebruiken: om je potentiële klanten te vinden, of om ervoor te zorgen dat zij jou zélf weten te vinden. Vanaf het begin van de samenwerking implementeerde Unikoo een datagedreven mindset bij Ebema. Intussen resulteerde dit in een fundamentele shift in de manier van werken binnen het marketingteam.

We maken content en ads op basis van data. Hiervoor vertrekken we niet vanuit de informatie die wij willen overbrengen, maar wel vanuit de informatie die een potentiële klant opzoekt. Een customer centric mindset, dus. Dit stelt ons in staat om veel beter in te spelen op de behoeften van gebruikers. Wat willen zij weten, en hoe gieten we ons verhaal in deze bekisting? 

We deden een uitgebreid SEO-onderzoek en probeerden te achterhalen welke informatie mensen actief opzoeken. Welke vragen rond betonoplossingen stellen surfers aan zoekmachines, los van specifieke producten? Van onderhoudstips tot wettelijke kaders en ecologische vraagstukken, we brachten het allemaal in kaart en zorgden ervoor dat de website van Ebema het antwoord biedt op àl deze vragen. Het resultaat? Blogpost die bij de meest bezochte pagina’s van de website horen – échte organische publiekstrekkers, dus. 

Door op een doordachte en datagedreven manier marketingacties op te zetten en hun effect te meten met harde cijfers, kan Ebema vandaag veel gerichter investeren in campagnes en content. Die aanpak is intussen stevig verankerd in de mindset van het hele marketingteam.

Gewapend met de juiste marketingexpertise

Bij Ebema kregen verschillende van onze Unikoo-marketeers al de kans om zich in de betonwereld te storten. We werken hier namelijk met een “team-as-a-service”- opstelling. Onze allround marketeers werken on-site, als een echt deel van het team van Ebema. Maar de extra sterkte is: zij kunnen steeds terugvallen op nog meer expertise; op de nichekennis van de collega’s bij Unikoo. Zo kunnen we ook heel specifieke en diepgaande kennis on-demand ter beschikking stellen van de klant, op de meest laagdrempelige manier.

Onze all-round marketeers gaan bijvoorbeeld aan de slag als tijdelijke segmentverantwoordelijken. Dat deden we onder andere voor het gevelstenensegment. Het absolute aantal websitebezoekers steeg met 57% in 2025, na tal van gerichte marketingacties.

Het voordeel van deze allround profielen is dat zij alle marketingacties in hun productensegment voor hun rekening kunnen nemen. Bijvoorbeeld:

  1. algemene digitale marketing zoals social media, nieuwsbrieven en websitebeheer
  2. grafische vormgeving van folders en social media
  3. projectcoördinatie van brochures, POS-materialen of zelfs website UX/UI
  4. coördinatie van online advertenties met interne collega's of een uitvoerend bureau
  5. optimalisaties in de werkwijze door gericht te experimenteren met de inzet van AI, bijvoorbeeld voor vertalingen, snelle excelanalyses of optimalisaties van copy.

Voor deze activiteiten zette Unikoo een sterke standaard. 

  • Unikoo introduceerde de nieuwsbriefwerking bij Ebema. Met een gemiddelde open rate van 40% waren de e-mailcampagnes niet alleen performant, maar ze waren ook talrijk. In dat eerste jaar verstuurden we niet minder dan 201 nieuwsbrieven naar specifieke audiences. 
  • Verder konden we de kosten van externe grafisch designers voor social media flink drukken door het invoeren van een social media huisstijlgids en de bijbehorende templates in Canva, inclusief interne opleiding voor collega’s om met de tool te leren werken.

Naast deze allround marketeers stortten ook enkele meer gespecialiseerde marketeers zich op de digital presence van Ebema, in een meer klassieke agency setup. Zo kan het team rekenen op diepgaande ondersteuning in advertising en SEO van onze respectievelijke specialisten.

Quote Herwig Dessers - Ebema

Geen luchtkastelen, wel ads met onwrikbare resultaten

Onze datagedreven aanpak bewees zijn nut. En waar is return on investment nu meer van belang dan bij advertising? Uiteindelijk nam Unikoo dan ook de online advertenties in handen. En daarvoor gaan we eveneens ter plaatse. Het maakt ons niet alleen veel beter bereikbaar dan een agency dat pakweg éénmaal per jaar afzakt naar de kantoren van de klant, het werkt ook uiterste transparantie in de hand. Ebema weet altijd perféct waar we mee bezig zijn, en bovendien kunnen we snel en efficiënt afstemmen wanneer we onze advertenties willen bijsturen. 

Een ander groot voordeel voor Ebema is de flexibiliteit van Unikoo: willen ze voor een bepaalde campagne intenser adverteren? Dan schakelen we een tandje bij, en vice versa. Deze flexibiliteit brengt een kostenbesparing met zich mee: Ebema hangt niet vast aan de vaste kost van een FTE of een agency jaartarief, maar kan rekenen op een dienstverlening op maat van hun noden.

Sinds Unikoo de online advertenties van Ebema mee beheert, werd de aanpak grondig omgegooid. We herverdeelden samen met het Ebema marketingteam de budgetten over de kanalen en namen zelfs een nieuw, veelbelovend advertentiekanaal mee in de mix. Het resultaat? Een stijging voor alle business units binnen Ebema: 

  • Prospecten vulden tot 77% meer contactformulieren in.
  • Voor één bepaalde campagne vervijftienvoudigde (ja, x15!) het aantal leads op één van de advertentiekanalen, terwijl de andere KPI’s stabiel bleven.
  • In het algemeen en over alle business units heen zagen we significante stijgingen van het aantal downloads en het aantal leads op de verschillende Ebema pagina’s.
  • We zagen de CTR bijna verdubbelen, terwijl de kost per conversie daalde met 70%.

Solide posities door SEO

We haalden bovenaan deze case study al enkele SEO-resultaten aan om onze datagedreven aanpak te staven, maar er is meer. Na implementatie van onze SEO-strategie rankt Ebema immers op één voor de vooraf gedefinieerde keywords

Nog enkele sprekende resultaten: 

  • Sinds de aanpassingen van de website van het gevelstenensegment in januari 2025 zien we een stijging van 35.5% in organisch websiteverkeer ten opzichte van de periode voordien. Daarnaast zien we ook een stijging van 32.6% in het aantal vertoningen.
  • Sinds we de website van het tuinensegment overnamen van het vorig SEO-agency zien we een stijging van 6.1% in organisch zoekverkeer en 9.7% in vertoningen.
  • Ook bij de website rond het publieke segment van Ebema zien we sinds overname van vorig SEO-agency een stijging van 19.2% in organisch zoekverkeer.

Naast de klassieke SEO-analyses experimenteerde Unikoo ook met AI-tools om het proces verder te verrijken. Zo zetten we de Semantic Content Explorer in om slimme contentclusters op te bouwen rond thema’s die écht leven bij de doelgroep.

Dat leidde niet alleen tot beter gestructureerde blogreeksen, maar ook tot scherpere inzichten in zoekintenties. We gebruikten bovendien Deepseek, een reasoning tool die ons hielp om de denkpaden van eindgebruikers te ontrafelen. Op basis daarvan tekenden we geoptimaliseerde structuren uit voor nieuwe landingspagina’s – met relevante insteken en call-to-actions die inspelen op wat gebruikers écht willen weten. 

Structurele ondersteuning

In het structurele partnerschap met Ebema neemt Unikoo de rol op van een semi-inhouse digital team. Onze niche-experten staan ter beschikking om hiaten in te vullen op het vlak van ads, tracking, data-analyse, SEO en contentcreatie. Een ‘team on demand’, zeg maar, dat zich volledig inwerkt in de organisatie. Met expertise, flexibiliteit en kostenefficiëntie als grootste troef. 

Wil jij ook beroep kunnen doen op onze ondersteuning? Neem contact met ons op, dan bekijken we samen de mogelijkheden!

Andere Cases

Ook interessant

Samenwerken? Graag!

Omkader jezelf en jouw organisatie met een uitgebreid scala aan ondersteunende diensten en advies, via één aanspreekpunt, en focus op groei ! We've got your back.