Insights

Van vibes naar websites: De opportuniteiten en valkuilen van vibecoding voor marketeers

Websites coderen puur op basis van vibes: het lijkt een Gen-Z gevoede utopie, maar is het dat ook? Sinds begin 2025 heeft de marketingwereld de mond vol van vibecoding. Maar wat is het precies? Waar staan we vandaag? En vooral: wat zijn de valkuilen?

21/10/2025
5 min. leestijd
Kasper Vancoppenolle
Brand Strategist

Vibecoding is een relatief nieuwe benadering van softwareontwikkeling. Je kan het wellicht al raden: het heeft alles te maken met AI. Het principe is simpel: je vertelt een AI-systeem wat je wilt coderen, en het systeem doet de rest. Jij bepaalt de ‘vibes’, AI schrijft de code. Met tools als Lovable, Cursor en Bolt krijg je met enkele simpele prompts in no-time een website of applicatie te zien die in grote lijnen doet wat je gevraagd hebt. Indrukwekkend, toch?  

Veel marketeers zien een nieuwe wereld voor zich opengaan. Ze hebben geen developer meer nodig om een tijdelijke landingspagina voor een campagne te lanceren of een product showcase op te zetten. Waar je vroeger afhankelijk was van een webteam of een extern bureau, kan een bedreven marketeer vandaag zelf prototypes en testomgevingen bouwen. Dat maakt experimenteren met marketingacties sneller en goedkoper.

Het gedachtegoed vond dan ook snel zijn ingang in andere marketingdomeinen. Enter: vibemarketing. Waar vibecoding zich richt op coderen, richt vibemarketing zich op contentcreatie, campagnes en outreach. Marketing dat de juiste ‘vibe’ uitstraalt, dat past bij je merk én resoneert met je doelgroep.

Just vibe with it?

De term vibecoding werd in het leven geroepen door de Slovak-Canadese Andrej Karpathy, één van de founding members van OpenAI. De tijd dat code enkel geschreven werd door een computer-wizard die vertrekt vanuit een lege editor en lijn per lijn code begint te schrijven, lijkt met de komst van AI voorbij. Want LLM’s (Large Language Models) zijn intussen zo geavanceerd dat ze in staat zijn om complexe code te schrijven op basis van kwalitatieve input. Maar de vraag blijft: zijn vibes genoeg?

Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, nummerDoor AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.
X-post Andrej Karpathy

In deze invloedrijke X-post van Andrej lees je het antwoord al: het gaat om de vibes, de code krijgt minder aandacht. En daar zit volgens ons het gevaar in vibecoding voor marketingdoeleinden.  

Bouwstenen of struikelblokken?

Je kan de codestructuren zien als de bouwstenen van een website of applicatie. Ga je voor een statige villa, een schattig rijhuis of een torenhoog appartementsgebouw? En hoe moet dit bouwwerk er precies uitzien? Dat is de vibe waar je naar zoekt. Maar je begint niet zomaar te metsen met enkel een vaag idee van hoe iets er moet gaan uitzien. Aan de hand van deze analogie lichten we toe wat volgens ons de gevaren van vibecoding zijn.

Struikelblok 1: Rommelige code

AI-gegenereerde code doet meestal wel wat je vraagt. Maar hoe het dat precies doet, kan variëren van elegant tot onnodig complex. Vibecodingtools schrijven vanaf het eerste prompt code, die je dan met verdere prompts kan verfijnen. Maar dat is moeilijker voor marketeers die niet de kennis hebben om code aan te passen: je bouwt verder op onstabiele funderingen en foute structuren, waardoor het steeds moeilijker wordt om toevoegingen of aanpassingen te doen. Net zoals een aanbouw scheef zakt wanneer fundering ontbreekt, kunnen ook je marketingplannen als een kaartenhuisje ineen vallen.

Struikelblok 2: Token-limiet

AI-systemen hebben een “geheugenlimiet” (de zogeheten token-limiet). Zoals een architect maar enkele revisierondes in een contract voorziet, kan je ook AI-systemen niet oneindig terug naar de tekentafel sturen zonder in de kosten te vallen. Want voor elke vraag die je stelt ruil je tokens in voor output. Eens die tokens op zijn, is de geheugenlimiet bereikt.  

AI kan slechts met een beperkt aantal vragen tegelijk rekening blijven houden. Vroeg je dus op het laatste moment toch nog om een carport te voorzien, dan kan het goed zijn dat het systeem intussen vergeten is dat je ook een keukentje gevraagd had. Of voor marketeers die een website of applicatie willen vibecoden: vraag je om een extra inschrijvingsformulier, dan moet misschien je brandingkleuren eraan geloven. Vibecoding werkt fantastisch voor kleine projecten zoals een simpele landingspagina, maar schaalbaarheid en specifieke wensen vergen planning.

Struikelblok 3: Geen CMS

Vibecoded websites of applicaties beschikken niet standaard over een CMS-systeem, en laat dat nu net een marketing must-have zijn. Ze leveren een statisch project af dat misschien wel snel, mooi en functioneel is, maar waaraan je niets kan aanpassen. Alsof al je meubels ingemetseld zijn en je dus nooit iets kan verzetten.  

Dat wordt een uitdaging wanneer je pakweg een visual moet aanpassen, een blog wil toevoegen, of wanneer je een evenementpagina enkele dagen na lancering wil aanvullen met informatie over de sprekers. Zonder content management systeem (CMS) moet je telkens terug naar de code. Gelukkig zijn er wel oplossingen voor handen, zoals een headless CMS-systeem dat een technologiepartner kan inbouwen in je AI-code.  

Struikelblok 4: Beperkte SEO

Je kan een schitterend huis bouwen, maar als het diep in een bos ligt zonder weg ernaartoe, zal het voor al je bezoekers onvindbaar zijn. Zo werkt het ook met SEO: AI bouwt vaak mooie sites, maar denkt niet automatisch aan vindbaarheid.
Semantische HTML, slimme keywords en gestructureerde data zijn cruciaal om vindbaar te zijn op het moment dat mensen actief naar jouw aanbod zoeken.

Struikelblok 5: Geen doordacht, strategisch websitetraject

Vibecoding nodigt uit om meteen te bouwen, zonder eerst bij de architect te passeren. Maar wie zonder gedetailleerd en doordacht plan start, kan eindigen met een site die visueel klopt maar geen antwoord geeft op de echte business- of gebruikersvragen. Of een huis dat eigenlijk niet aangepast is aan het dagelijkse leven. In een traditioneel website- of applicatietraject komen eerst zaken als merkpositionering, doelgroepanalyse, informatiearchitectuur en wireframes aan bod. Met vibecoding is het verleidelijk om die stappen over te slaan. De beste resultaten ontstaan wanneer je de AI voedt met een doordachte blauwdruk van je plan. Als laatste stap in je websitetraject, dus, en niet als eerste.  

Meer dan een vibe: hoe vibecoding wél marketing versterkt

Vibecoding is zonder twijfel een fascinerende stap in de evolutie van softwareontwikkeling, niet in het minst voor marketeers. Het maakt het bouwen van websites en applicaties sneller, creatiever en toegankelijker dan ooit, zonder dat kennis voor coderen vereist is. En, let’s face it, het is gewoon ook heel erg leuk en indrukwekkend om je idee op enkele uurtjes tijd tot leven te zien komen.  

Vibecoding levert sterke opportuniteiten op voor experiment, prototyping en kleinere projecten. Een beperkte, statische website voor pakweg een loodgieter of een advocaat is met enkele prompts klaar om te lanceren. Je lijst de belangrijke informatie op, uploadt het logo, de lettertypes, de kleurcodes en een aantal mooie foto’s, en je krijgt in veel gevallen een prima website voorgeschoteld.  

Maar net omdat de drempel zo laag ligt, is de verleiding groot om strategie, structuur en technische fundamenten 'even’ achterwege te laten. En wie op zoek is naar schaalbare, onderhoudbare en vindbare digitale oplossingen, stuit al snel op enkele struikelblokken.  

Ons advies: combineer de kracht van AI met een stevig fundament van strategie, informatiearchitectuur en technische controle. Want alleen zo kan je vibes vertalen naar duurzame digitale marketing.

Op zoek naar een partner die je kan begeleiden in een doordacht websitetraject? De experts van Unikoo staan voor je klaar.  

Ben je benieuwd hoe je de juiste ‘vibe’ volledig AI-driven kan vertalen naar consistente, merkgetrouwe content én een schaalbare website of applicatie? Dan is de ‘Vibecoding for marketeers’-bootcamp van onze AI-studio Markomatic vast iets voor jou!  

Let’s vibe together!

Relevante insights

Ook interessant

26/8/2025

Agentic RAG 101: De intelligente beslissingsstroom achter betrouwbare agentic RAG-systemen

29/7/2025

Conversion Design: strategie vermomd als eenvoud

23/6/2025

Het fiscale en juridische landschap in beweging: wat moet je weten als ondernemer over de wetswijzigingen van Q2 2025