Het fiscale en juridische landschap in beweging: wat moet je weten als ondernemer over de wetswijzigingen van Q2 2025
Het juridische en fiscale landschap in België is continu in verandering. Heb je het gevoel dat je als ondernemer steeds achter de feiten aanloopt bij nieuwe wetten en regels? Geen zorgen! Om je daarbij te helpen, verzamelen we elk kwartaal de belangrijkste wetswijzigingen die mogelijks impact hebben op jouw organisatie. Van de stijgende kilometervergoeding tot fiscale voordelen voor start-ups: hier is wat je dit kwartaal zeker moet weten. Let’s dive in!
.jpg)
Maximaal aftrekbare VAPZ in 2025
Het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) is een slimme en populaire manier voor zelfstandigen om fiscaal voordelig een aanvullend pensioen op te bouwen. Je stort jaarlijks eenpremie die volledig aftrekbaar is als beroepskost. Resultaat: een lagere belastingdruk en sociale bijdragen. Maar let op, het maximumbedrag dat je kan storten, verschilt jaarlijks afhankelijk van je inkomen.
Voor 2025 gelden de volgende bijdragen:
- Gewoon VAPZ: 8,17% van je netto belastbaar beroepsinkomen van drie jaar geleden, met een maximum van € 4.000,44.
- Sociaal VAPZ: 9,40% van datzelfde inkomen, met een maximumvan € 4.602,71. Het sociaal VAPZ biedt extra bescherming, zoals uitkeringen bijarbeidsongeschiktheid.
Fiscale fiche 281.50: deadline 29 juni 2025
Heb je in 2024 vergoedingen, commissies of erelonen aan freelancers of andere dienstverleners betaald? Dan moet je eenfiche 281.50 opmaken, zelfs als er geen factuur bij hoort. Je maakt er maar beter werk van, want de deadline nadert stilaan. De uiterste datum voor het indienen van fiche 281.50 is 29 juni 2025. Mis je deze deadline? Dan kan je die kosten niet meer aftrekken en riskeer je daarbovenop een boete. Zet dit dus zeker op je to-do lijst of laat je accountant dit tijdig regelen.
Moet je vanaf 1/1/2026 elektronisch factureren? Doe de test
Je weet wellicht al dat e-facturatie weldra geen keuze meer is, maar een must. Vanaf 1 januari 2026 moet je verplichte-facturen opmaken voor B2B-transacties in België. Weet je niet zeker of dit op jouw onderneming van toepassing is? Geen zorgen! De overheid biedt een handige tool om dat te checken.
Maar als je het aan ons vraagt, raden we aan om sowieso de sprong te wagen richting e-facturatie. Het spaart je een hoop papierwerk én maakt je administratie eenvoudiger, efficiënter en verkleint het risico op fouten. In onze blogpost over e-invoicing in het digitale tijdperk vind je alle info terug!
Begeleiding starters doorheen de oprichtingsprocedure
Wil je een eigen bedrijf oprichten, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Je staat er niet alleen voor! Als startende ondernemer kun je tijdens het uitdagende oprichtingsproces terecht op het platform Manage My Business. Dit initiatief biedt ondersteuning bij het opstellen van een ondernemingsplan, het kiezen van de juiste rechtsvorm en het navigeren door administratieve verplichtingen.
Verplichte duurzaamheidsrapportage schuift op
De Europese regels rond duurzaamheidsrapportage en zorgvuldigheidsplicht stonden al op de agenda, maar zijn even uitgesteld. Grote ondernemingen (>250 werknemers) moeten pas rapporteren vanaf boekjaar 2028. Voor kleinere beursgenoteerde bedrijven geldt deze verplichting vanaf 2029. Gebruik die extra tijd om nu al werk te maken vaneen duurzaamheidsbeleid. Een écht doordacht beleid werk je tenslotte niet opéén nacht uit.
Nieuwe drempels voor ‘kleine’ vennootschappen: zo haal je er voordeel uit
Goed nieuws voor veel ondernemers: de criteria die bepalen of je vennootschap als ‘klein’ of ‘groot’ wordt beschouwd, zijn versoepeld. Vanaf boekjaar 2024 gelden hogere drempels voor balanstotaal en omzet, waardoor jouw vennootschap langer ‘klein’ blijft. En dat is belangrijk:‘kleine’ vennootschappen genieten immers fiscale voordelen zoals het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting, de investeringsaftrek en voordelige regels voor liquiditeitsreserves. Check dus zeker met je accountant of je op basis van je cijfers voor 2024 (weer) als ‘klein’ kwalificeert, en hoe je hier maximaal van kan profiteren.
Aan de slag met de vernieuwde Sustatool 2.0: eenvoudiger, actueler en praktischer
De Vlaamse overheid komt dit jaar met de vernieuwde Sustatool 2.0: een gratis, gebruiksvriendelijke tool om je duurzaamheidsbeleid op maat te maken. De Sustatool is vooral bedoeld voor kmo’s en non-profitorganisaties die duurzaamheid willen integreren, maar geen groot budget of gespecialiseerd team hebben. Via zes stappen – van analyse en stakeholderbetrokkenheid tot rapportage – helpt deze tool je om je visie te bepalen, acties uit te werken en alles netjes te documenteren. Zo ben je meteen mee met de Europese standaarden (CSRD, SDG’s) én heb je een houvast om je duurzaamheidstraject gericht aan te pakken.
We hoeven je dus niet te vertellen dat hetfiscale en juridische landschap razendsnel verandert. Wil je zeker zijn dat je met alles in orde bent en je geen kansen laat liggen? Bij Unikoo helpen we je graag om alles correct en efficiënt aan te pakken. Contacteer ons gerust voor meer informatie.