Insights

Waarom (re)branding werkt

De wereld evolueert snel, erg snel. Ook onze manier van communiceren verandert mee, van Whatsapp en video calls tot voice messaging en emoticons. Elke dag moeten we een overload aan informatie verwerken. Als je die snelle evoluties in het achterhoofd houdt, is het logisch dat bedrijven volgens onderzoek best om de zoveel jaar van merkidentiteit veranderen of moderniseren, en rekening houden met de strenge standaarden van een verwende gebruiker. Sterke ondernemers springen mee op de boot en doen er alles aan om zich zo goed mogelijk aan te passen aan het snel veranderende klimaat.

10/11/2020
5 min. leestijd
Charlotte Simons
Brand Designer

Ben je niet zeker van de investering in een vernieuwde brand of denk je dat dit niet van toepassing is op jouw organisatie? Think again. Er bestaat reeds heel veel lectuur en onderzoek naar grote, succesvolle merken zoals Apple. Mensen kopen hier niet enkel een smartphone, zij kopen een ervaring. Van de reclame tot de unboxing. Consumenten zijn loyaal, onder meer omdat het merk blijft evolueren en blijft investeren in een sterk merkverhaal. Ook kleinere organisaties dienen in te zetten op ‘beleving’. Een goede ‘customer experience’ begint namelijk bij een sterke brand en een aantrekkelijk design.

(Re)branding gaat zoals je leest veel verder dan het vernieuwen van een verouderd logo. Al je communicatie, je tekst en de acties die je neemt als bedrijf worden onder de loep genomen door designers en marketeers. Het uiteindelijke doel: een consistent merkverhaal.

Een merkverhaal, wat is dat voor een beestje?

Wel, de nieuwe generatie ‘kopers’ denkt anders. In onze welvarende westerse maatschappij zijn alle basisnoden van de mens vervuld, waardoor ze nu willen investeren in een product of service waar ze in kunnen geloven. In vergelijking met vroeger toont de klant meer interesse in de visie en missie die je als bedrijf naar buiten brengt en hoe het product past in hun eigen omgeving of geloofssysteem. De termen authenticiteit, openheid en eerlijkheid vormen de nieuwe standaard.

Daarbij geeft het internet de potentiële klant een weelde aan informatie waardoor hij of zij langzaam maar zeker meer macht heeft gekregen over de toekomst van een bedrijf. De klant bepaalt of je blijft meetellen, niet andersom. Jouw verhaal moet dus kloppen en vooral ook consistent zijn doorheen je volledige merkidentiteit. Dit wil zeggen, doorheen alle communicatie: van je website en sociale media (online) tot een brochure en de sticker op je laptop (offline).

En tot slot is het cruciaal dat je als bedrijf gaat differentiëren in je merkverhaal ten opzichte van de concurrentie. Wanneer je website verouderde informatie bevat en die van de concurrent niet, dan weet een potentiële klant wel waar zij haar vertrouwen legt. En de consument heeft keuze, abnormaal veel keuze.

Shit, nu moet ik alles omgooien

Fake news! Je hoeft je merkidentiteit niet meteen volledig in de vuilbak te gooien. Designers kijken samen met marketeers eerst naar de strategie en analyseren het bedrijf op basis van de doelgroep, doelstellingen en noden. De eerste stap is altijd de onderneming leren kennen om dan te zien welke aanpak er nodig is. Stel dat de basis goed zit, dan wordt een verfijning voorgesteld.

Zie het als een upgrade van je huidige logo en merkidentiteit in plaats van een volledig redesign. Zo blijft je merk herkenbaar voor je huidige klantenbestand maar krijgt het toch die moderne touch die het nodig heeft om bij te blijven tegenover de concurrentie en nieuwe klanten te overtuigen.

Wanneer je merkidentiteit niet meer past bij je doelstellingen en/of doelgroep of alles verouderd is, dan is een complete rebranding wel ‘the way to go’. Dit zijn de meest voorkomende redenen:

  • je gaat (internationaal) uitbreiden
  • je gaat van marktpositie veranderen om nieuwe doelgroepen/markten te bereiken
  • een nieuw management of een nieuwe CEO
  • bij een slechte reputatie, kan een rebranding je business opfrissen en de meningen van mensen draaien
  • fusies, overnames en splitsingen
  • je merkidentiteit lijkt op die van een ander bedrijf

Ennn.. wat zit er in voor mij?

De ROI van een (re)branding kan een betere betrokkenheid van belanghebbenden, een groter sociaal bereik of een stijging in verkoop opleveren. Het is belangrijk om te plannen hoe dit gemeten zal worden en waar je de meeste waarde wil leggen.

Denk dus zeker eens na of jouw bedrijf geen duwtje in de rug kan gebruiken in je online of offline visibiliteit. Bekijk je volledige merkidentiteit en ga na of er aanpassingen of verbeteringen nodig zijn.

Neem contact met ons op via hello@unikoo.be en we bekijken samen hoe we je hierbij kunnen helpen!

Relevante insights

Ook interessant

3/7/2024

10 tips om jouw HR-beleid te optimaliseren

19/6/2024

Je team versterken met een (Flying) Office Manager? Dit zijn de voordelen!

29/5/2024

SQL vs. MQL: het optimaliseren van leadkwaliteit via advertentiecampagnes