The Pelvic Floor
Van kennis en passie naar een sterk (digitaal) merk
Bekkenbodemproblemen zijn een veel voorkomende aandoening bij vrouwen. Een moeizame bevalling, slijtage door ouderdom of zware belasting zijn slechts enkele mogelijke oorzaken. Dit inspireerde een team onderzoekers van de Universiteit Antwerpen om het online platform ‘The Pelvic Floor’ te lanceren. Een portaal dat vrouwen wil sensibiliseren en informeren over het voorkomen, verminderen en verhelpen van bekkenbodemklachten. Zij brengen deze ambitie in de praktijk door middel van informatieve blogberichten, oefenprogramma’s en een handige zelftest.
Het Project
Kinesitherapeute Hedwig Neels is op een missie: het taboe rond bekkenbodemproblemen bij vrouwen doorbreken en hen belangrijke principes en tools aanreiken voor een gezonde bekkenbodem. Als expert zocht ze een manier om haar kennis (digitaal) te vertalen. Een kolfje naar de hand van Unikoo, dat met een zachte branding, een professionele website, gerichte marketingondersteuning en een geavanceerde online zelfcheck aan deze vraag voldeed.
Een verlangen naar intieme en warme communicatie
In de allereerste fase was het brandingteam van Unikoo aan zet. Uit het kennismakingsgesprek bleek vooral de behoefte aan sensibilisering van vrouwen. Geen moment werd er gesproken over bikkelharde en ijzige termen als KPI's, wel over een diepgeworteld verlangen naar communicatie vol menselijkheid en empathie. Die visie had aanvankelijk een warm en vriendelijk gezicht nodig, én een sterke naam. Na een vruchtbare brainstorm was The Pelvic Floor geboren.
Vervolgens namen onze graphic designers en marketers de huisstijl stevig onder handen en visualiseerden ze de vrouwelijke touch die Hedwig voor ogen had. Zachte aardse kleuren veroverden een plaats in de nieuwe brandkit en deden hun intrede op social media en in e-mailcampagnes. Beide kanalen werden gebruikt om zowel met de vrouwelijke doelgroep als met zakelijke contacten - zoals fysiotherapeuten en onderzoekers - te communiceren, waarbij de tone-of-voice vooral intimiteit en warmte moest uitstralen.
Een website die online zichtbaarheid katalyseert
Wat in fase twee volgde was een mooie één-tweetje tussen team Marketing en team Technology & Development. Een gloednieuwe website moest de identiteit van The Pelvic Floor verder vormgeven en de online aanwezigheid vergroten. Terwijl Technology & Development zorgde voor een elegante website in de kenmerkende huisstijl, stortte Marketing zich op keyword-analyse en copywriting. De architectuur van de site werd vakkundig rond het aanbod gehangen, waarbij de talrijke oefenprogramma's, Het Bekkenbodemboek en blogartikelen een prominente plaats kregen. Met een gunstige ranking in Google en vlekkeloze user journey als inzet.
Aha erlebnis tijdens brainstorm
Op geen enkel moment werd de communicatie - zowel tussen de afdelingen als met de klant - uit het oog verloren. Na afloop van het websiteproject organiseerden we daarom een interactieve workshop waar we de realisaties kritisch onder de loep namen en nieuwe verbeterpunten identificeerden. Zo ontstond ook het idee om op de website een online screening aan te bieden, waarmee vrouwelijke bezoekers de gezondheid van hun bekkenbodem in kaart kunnen brengen. Een uitdaging die ons Technology & Development graag aanging.
Online zelfcheck? Check!
Na een korte testfase lanceerden we de online zelfcontrole op 14 november 2022. Een waar huzarenstukje, dat het juiste evenwicht wist te vinden tussen gebruiksvriendelijkheid en snelheid enerzijds en de invoering van complexe variabelen anderzijds. Want online advies op maat vereist een solide backend-mechanisme. Ook het marketingteam bleef betrokken bij het verhaal en zorgde voor geëngageerde copywriting. De resultaten waren op zijn minst indrukwekkend. Sinds november werd de zelftest al 2.700 keer uitgevoerd, met slechts twee fouten tot gevolg. Zelfs op drukke dagen, zoals de allereerste dag met 1.000 respondenten, hielden de snelheid en functionaliteit van de applicatie stand.