De Lijn

case

Het project

Stel je voor: je moet je verplaatsen binnen of naar de stad, maar ziet de file al staan. De tram dan maar? Je checkt je route via de routeplanner op de website. Dat ziet er wel oké uit! Je haast je naar de tramhalte, maar toch ben je nét te laat. Gelukkig zie je met de realtime info aan de halte dat de volgende tram er al over vijf minuten is. Super, dat geeft je net genoeg tijd om nog online een ticketje te kopen en je aankomsttijd door te sturen naar je afspraak.

Op dat moment denk je er niet bij na, maar er zit heel wat innovatie en geavanceerde ontwikkeling achter de toepassingen van het openbaar vervoer. De Lijn streeft al jaren naar een optimale gebruikservaring voor haar klanten. Enkele jaren terug deed de vervoersmaatschappij een oproep naar een UX/UI-designer, en Unikoo kwam als beste uit de bus.

Oorspronkelijk was het de bedoeling de website van De Lijn visueel aan te passen, maar al snel kwamen er heel wat verbetermogelijkheden naar boven. Het team werd uitgebreid en nam de volledige website grondig onder handen: wat was er allemaal nodig? En hoe moest dit er precies uit zien? Zo kwam De Lijn op een geavanceerd, modulair systeem dat de user journey centraal stelt. Elke halte, elk adres, elke gemeente en straat kreeg bovendien een aparte data-entiteit voor een verbeterde routeplanner. Binnenkort kan je genieten van de beste De Lijn website experience tot nu toe!

Maar de website is één ding. Er zijn nog zoveel meer mogelijkheden om reizigersinformatie mee te delen. Zo nam onze designer ook zijn er ook de real-time informatieborden aan haltes en stations onder handen. Het resultaat is nu overal live te zien en lijkt eerder basic, maar hoe simpeler het design, hoe moeilijker het ontwerpen ervan dikwijls is. De plaats en de mogelijkheden zijn immers erg beperkt, maar er moet heel wat info op komen. Kunnen we überhaupt kleuren weergeven? Is een top plate nodig om de info te duiden? Wat is de duidelijkste manier om de info weer te geven?

Onderzoek is hier key: volstaat ‘5’, of is ‘5 min’ duidelijker om aan te geven dat de tram over 5 minuten arriveert? Moet alle info op één beeld, of kan een scrollend scherm een oplossing bieden om meer informatie mee te kunnen geven? Het is belangrijk te weten hoe de uiteindelijke gebruiker deze borden leest, want alleen zo krijg je een optimaal ontwerp.

Ook B2B zette De Lijn in op gebruiksgemak voor haar klanten. Daarom wilden ze een gebruiksvriendelijk portaal ontwikkelen waar werkgevers de abonnementen van hun werknemers kunnen beheren. Ons UX/UI-talent nam de leiding van dit project op zich: van idee en vereisten naar user flows, een passend design en uiteraard optimalisatie aan de hand van user feedback.

Je merkt het al: heel wat om te ontwerpen en verschillende designers die met de opdrachten aan de slag moeten. Daarom is het belangrijk dat de designs allemaal mooi op elkaar zijn afgestemd. Om die reden werkte onze designer ook nog aan een styleguide. Ze ontwierp verschillende iconen, stelde een kleurenset samen, koos de typografie en legde zelfs mogelijke surfaces vast. De ideale gids voor een coherente merkbeleving.

Heb jij ook nood aan mooie designs, aangepast aan jouw customer needs? Neem contact met ons op, onze UX/UI-designer wil je graag ontmoeten!

De klant

De Lijn heeft geen introductie nodig. Deze vervoersmaatschappij voorziet Vlaanderen sinds mensenheugenis van bus- en tramverbindingen.

Geleverde diensten

service

Graphic & digital design